Өскен өңір Osken-onir.kz ақпараттық агенттігі
» » Қош келдің, Қоян жылы!

Қош келдің, Қоян жылы!

Атам қазақтың «диірменнің тасындай шыр айналған дүние-ай» дегеніндей, Барыс жылы уақыттың терең қойнауына сіңіп, енді міне, мінезі жұмсақ жан баласына қиянаты жоқ мамық жүнді жануар – Қоян жылы ғаламның ақ босағасын аттады.



Казақтың көне 60 жылдық есебі
Көне түркілік есеп бойынша бір ғасыр 60 жылға тән болғаны анық. Мұны олар «жарын есебі» деп атаған екен. Нақтырақ айтқанда, 60 жылда 12 жыл атауы бес дүркін қайталанатындықтан, аталарымыз қателесіп кетпес үшін оларға бес түрлі түс және бес түрлі материалдық заттық атау берген. Мысалы, ақ, сары, қызыл, қара, көк дейтін бес түрлі түске: темір, ағаш, топырақ, от, су сияқты заттық атаулар қоса қолданылыпты. Бұл тәсіл – жарын есебін жүргізгенде жаңылыспау үшін қажет дүниелер.
Осы жарын есебін қазақ халқы тіпті бер­тінге дейін қолданып келген екен.  Мысалы, Ахат Шәкәрімұлының 1992 жылы «Жұлдыз» журналының 11-ші санында жарияланған «Менің әкем, халық ұлы – Шәкәрім» атты көлемді естелігінде: «Бір күні әкейден «Қазақ бұрын қандай дінде болған?», деп сұрадым. Әкей: «Қазақ атанғаны – Ноғайлыдан бөлінген соң мұсылман болғаны. Оған дейін ескі түркінің мәужуси діндері болған. Ескі түріктер құдай жаратқан заттардың ең қасиеттісі – бес нәрсе деп білген. Олар: от, топырақ, су, темір, өсімдік (ағаш) және осы нәрсені 12 жылдың атына қосып, 60 жылдық ұлы мүшел еткені де сондықтан еді», деп айтқан сөзін келтіреді.
Сол сияқты ескі әбжаттық танымның білгірі Ақжан Машанидың еңбек-терінде де 60 жылдық мүшел есебі айтылыпты. Ғұлама мүшел дегеніміз – уақыт өлшемі, осы арқылы күннің, айдың, жылдың есебін айырамыз дей отырып, алпыс жылдық мүшелге (жарын есебі) тоқталыпты. Яғни 12 жыл бір мүшел оны бес саусаққа көбейту арқылы 12 х 5 = 60 жыл шығады. Бұл барлық көне Шығыс еліне ортақ дейді. Онымен қоймай мүшел есебінің алпыс жылдық кестесін жасапты (әл-Машани А.Ж. «Әл-Фараби көпірі», – Алматы: «Алатау» баспасы, 2005. – 239-240 б.).
Осындағы 12 жылға негізделіп, бес мүшелге үйлестірілген жыл санау есебі зерттеушілердің пікірінше б.з.б. ІІ ғасырда Тун тауын мекендеген ғұн тайпаларынан бастау алған. Бұған дәлел – осы өңірде жартасқа қашап салынған петроглиф түрінде 12 жылдың мүсін-бейнесі сақталған. Бұл жәдігерді тауып, ғылыми айналымға енгізген әйгілі қытай археологі Гай Шаньлин: «Тастағы жыл атаулары мен мүшелдік таңбалар осы өлкеде екі мың жыл бұрын өмір сүрген халықтың туындысы» десе  («Қазақша мүшелдік жыл санау», «Өрнек» баспасы. Астана, 2000 жыл. – 12 б), біздің жыл санауымыздан бір ғасыр бұрын өмір сүрген ежелгі қытай тарихшысы Сыма Цянь өзінің көне ғұндар жайлы жазған «Тарихи жазбалар» атты еңбегінде жылдың алғашқы айы туған күні Шанью (ғұн патшасы) ордасында жиын өтіп, Лүн (ғұн астанасы) қаласында үлкен ас беріледі. Одан кейін күзде жылқы семірген кезде Дайлинде жиын ашып, барлық мал-мүліктің есебін шығарады», деп жазады. Бұл пайымда атап өтілген «Жылдың алғашқы айы туған күні» деген мәтінді кейінгі зерттеушілер «күн мен түн теңескен жылбасы Наурыз» деп тәпсірлесе, «Жылқы семірген уақыт» қыркүйектің 22-і, яғни күзгі күн мен түн теңелген уақыт. Демек, байырғы бабаларымыз жылына екі дүркін күн мен түннің теңелеуін тұрмыстық- күнтізбелік есеп ретінде пайдаланып отырған екен.
 
Биыл – қара Қоян жылы

ыппреч

Көнеден келе жатқан қазақтың жыл қайыру есебі бойынша биыл қара Қоян жылы кіріпті. Осы қара Қоян жылын жоғарыда Шәкерім атамыз айтқан бес түр­лі түске (қара, ақ, қызыл, көк, сары) негіз­­десек, биыл су қояны екен. Жалпы, Қоян жылы туралы халқымыздың фольклорында:
«Келетін төртінші жыл Қоян екен,
Қысы қатты, ал жазы аялы екен,
Ақ қоян, қара қоян, қызыл қоян,
Ішінде сары қоян саялы екен»,
– деген жыр барын білеміз. Осы шумақта айтылғандай 12 мүшелдің төртінші жылын қазақтар – қоян деп атаса, телеуіт­тер – қойон, алтайлықтар – тулай, өз­бек­ше – қоян немесе тауышқан, сары ұйғыр­лар – тосқан, ноғайша қоян дейді екен.
Қоян жылының тарихи-этнография­лық артықшылығы жайлы этнолог-зерттеушілердің пікіріне назар аудар­сақ, осы саланың білгірі Қалбан Ынтахан­ұлының 2020 жылы жарық көрген «Қазақша мүшелдік жыл санау» атты еңбегінде: «Қоян жылы туған адамдарға былай деп анықтама беріліпті: «Ақ көңіл, мінезі жұмсақ, нәзік келеді. Қимыл-қозғалысы ширақ, қиналған адамдарды көрсе, көмек қолын созуға даяр тұрады. Санасы уайым-қайғыдан алыс, рухы биік болады. Өткен-кеткен оқиғаларға ой жүгірту, егжей-тегжейлі сараптама жасауға бейім. Ең бастысы, басқаның жетістігін қызғанбайды, қанағатшыл, өзін орынсыз дау-дамайдан алыс ұстайды. Кем­шілігі – көңіл күйі құбылмалы, кейде мақсатынан айнуға бейім, соны­мен қатар кей жағдайда ашуға бой ұр­ғыш келеді» деп жазса, танымал этнограф Биқұмар Кәмалашұлы 2003 жылы Ұлан­батыр қаласында жарық көрген «Қазақ халқының салт-дәстүрлері» атты көлемді туындысында: «Қоян жылы туғандар жұмысқа ұқыпты, туысқа қайырым­ды келеді. Кемшілігі – табансыз, тұрақты­лық сақтамайды. Бұл жылы туған адам – ит, доңыз, қой жылы туғандармен жара­сым тапса, ұлу, қоян, тышқан жылы туған­дар­мен қайшылықта болуы кәдік», депті.
Сонымен қатар қазақтың ауызекі сөзін­де «қоян жылғы жұт» деген ұғым сақталған. Соған қарағанда кейбір Қоян жылдары қатты жұт болатыны ел есінде сақталған. Мысалы, 1891 – ақ қоян жы­лы керемет жұт болған. Бұл оқиға туралы керей Намаз ақын мен Құлтума Сармұ­рат­ұлының айтысында былай делініпті:
«Еліңді зар еңіреткен
қара қоян,
Сенің құрып қалғаның
тәңірге аян,
Ішер тамақ,
киерге киім таппай,
Бала-шағаң жеп өсті
бақа-шаян», 
десе, дәл осы Қоян жылғы жұт жайында халық ақыны, айтыскер-жыршы Майлықожа Сұлтанқожаұлы:
«Қоян жылы жаумады
көктен жаңбыр,
Қабағы шаруалардың болды салбыр,
Қыста күні болғанда қар тынбады,
Хайуанға өлім жетті аштан әрбір», деп сөз қалдырған. Сол сияқты тағы бір ақ қоян жұты атақты ақын-әнші Үкілі Ыбырай (1830-1930) айыр-көмей ақын Доскей Әлімбайұлымен (1850-1946) айтысында:
«Әрбір айтқан өлеңім халқыма аян,
Сараңдарға біткен мал –
шаққан шаян,
Байды сабап, жарлыны
жаншып өткен,
Естен қалмас кешегі тақыр қоян»,
десе, дүлдүл ақын Ілияс Жансүгіров:
«Болмаса түлік алдырған,
қасқыр атқан,
Бір қазақ таба алмайсың
қысты ұнатқан,
Өтіпті ақ қояндай қырғын қыстар,
Түкірік түспей қатқан,
жұрт жұтатқан», 
 деп жырлаған екен (М.Исқақов. «Халық календары». – Алматы: Қазақ­стан, 1980. – 259-260 б.).

Қоян жылы – қазақ тарихында
Келесі кезекте қазақ тарихында Қоян жылы орын алған оқиғаларға тоқталар болсақ: 1687 жылы қазақ ханы Тәуке пашалық Ресеймен сауда-саттық қатынасты орнықтыру үшін Тәшім бастатқан елшілерін То­был бекінісіне аттандырса, 1699 жылы қазақ халқының азат­тығы үшін ойрат басқын­шылығына қарсы қол бастап күрескен атақты Өтеген батыр Өтеғұлы (мүйізді Өтеген) дүниеге келген екен. Ал 1711 жы­лы ұлт тарихында орны зор Абылай хан (Әбіл­мансұр) дүниеге келсе, 1723 жылы қазақ жерін қатты жұт жайлап, осы жыл көк­тем­де Ойрат қон­тай­­шысы Севан Рабдан бастаған 100 мың шерік жерімізге басып кіре­ді. Нәтижесінде, атақты «Ақтабан шұбы­рын­ды, Алқакөл сұлама» оқиғасы орын алады. 1735 жылы Абылай барлық қа­зақтың ханы болып 1735 жылы сайланса (Құдай­бердіұлы Ш.Родос­ловная тюрков, киргизов, каза­­хов и ханских динас­тий. – Алматы, 1990), 1747 жылы 10 сәуірде Ресей сыртқы істер алқасы құпия жарлық шығарып, қазақтарға қару-жарақ, оқ-дәрі, оттық, қорғаныс құралдарын сатпау жайында бұйрық берген. 1771 жылы қазақ ханы Әбілмәмбет қайтыс болып, оның орнына үш жүздің өкілдері Абылай сұлтанды хан сайлады. 1783 жылы Сырым батыр Датұлы бастаған кіші орда қазақтары орыс-казак әскерлеріне қарсы көтеріліс бастады. 1795 жылы ресейлік арандатушылардың ықпалымен Орта жүз ханы Уәлидің үстінен ақ патшаға наразылық хат жолданып, ол биліктен шеттетілді. 1807 жылы Қазан баспасында ең бірінші қазақ кітабы «Сейпіл-Мәлік» атты ғашықтық дастаны жарық көрді. 1819 жылы Уәли хан қайтыс болып, Орта жүзде байырғы хан сайлау дәстүріне шек қойылса, 1831 жылы кіші орда қазақтарын билеу үшін «Ел басқарудың дистанциялық системасы» атты құжат қабылданып, байырғы билер сотымен шешім шығару үкімі тоқтатылды. 1843 жылы  Ресей үкіметі Кенесары ханға қарсы кең көлемді әске­ри жорық ұйымдастырды. Соған қара­мастан, Кенесары ханның жасағы  олар­ға ойсырата соққы берді. Соның бірі – осы жылдың қыркүйегінде бір жұма­ға созылған Орынбор жасағымен шай­қас. 1855 жылы атақты қазақ ғалымы Шоқан Уәлиханов Омбыдан Семей, Аякөз, Қапал арқылы Іле Алатауынан өтіп, Жоңғар қақ­пасына дейін келіп, қайтарда Алакөл, Тарбағатай, Қарқара­лы, Баянауыл, Көкшетау арқылы Омбы­ға оралады. Бұл сапарда ол қазақ халқы­ның тарихы мен әдет-ғұрпы, діни ұғым­­дары жайында көптеген материал жинап, нәтижесінде «Тәңірі», «Қа­зақ­тар­дағы шамандықтың қалдығы» сияқты еңбектер жазды. 1867 жылы 11 шілде­д­е империя құрамында Түркістан гене­рал-губернаторлығы құрылды және «Сырдария мен Жетісу облыстарын басқару туралы» патша жарлығы қа­был­­­данды. 1879 жылы ағартушы Ыбы­­­рай Алтынсарин Торғай облысы мектеп­терінің инспекторы қызметіне тағайындалып, оның болашақ ағарту­шылық қызметіне кең жол ашылды. 1891 жылы 12 ақпан күні қол қойылған орыс пен қытайдың Петербор келісімі негізінде Шығыс Түркістан қазақтары Қытай құрамына өтті. 1891 жылы Ресей императоры ІІІ Александр 25 наурыз күні «Ақмола, Семей, Жетісу, Орал және Торғай облыстарын басқару туралы ережеге» қол қойды. 1903 жылы Алаш арысы Әлихан Бөкейхан екі автормен бірлесіп жазған «Қазақ өлкесінің тарихи тағдыры және оның мәдени жетістік­тері» атты тұңғыш ғылыми монографиясы
Пе­тер­борда жа­рық көрді. Биыл бұл туын­дыға 120 жыл толып отыр. 1915 жы­лы Алаш қайраткері Мұстафа Шоқай Ташкентте зиялылардың басын қосып «Кеңес» атты ұйым құрса, осы жылы М.Тұрғанбаевтың «Пай­ғамбар заманы» атты кітабы жарық көрді. 1927 жы­лы ақпан айын­да БОАК төралқасы көш­пелі, жар­ты­лай көш­пелі қа­зақ­тар­ды жер­­ге орналас­тыру тура­­лы шешім қа­былдап, Голощекин Қазақ­­стан­дағы егістік­ке жарамды жер­лерге орыс ша­руаларын қо­н­ыс­­­тан­ды­­руды көз­деді. Бұл іс Н.Нұр­­мақов, Ж.Сұл­танбеков сияқты қайраткер­лердің қарсылығын тудырды. 1939 жы­лы Мәскеуде өткен Бүкілодақ бойын­­ша халық аспаптарында ойнай­тын шеберлер байқауында Дина Нұрпейісова бірінші орынды жеңіп алды. 1951 жылы Қазақ драма театрында қойылған «Абай» спектакліне КСРО Мемлекеттік сыйлығы берілді. 1963 жылы А.В.Затаевич құрас­тырған қазақ музыкасының этног­рафиялық еңбегі «Қазақ халқының 1000 әні» осы жылы Мәскеуде екінші рет басылып шықты. 1975 жылы Олжас Сүлейменовтің «АЗиЯ» кітабы жарық көрді және әйгілі ғұлама Әл-фарабидің туғанына 1100 жыл толуына байланысты Алматыда халықаралық ғылыми конференция өтті.
 
Мерекелік даталар мен тарихи оқиғалар
Жаңадан ғалам қақпасын ашқан биылғы Қоян жылы мерекелік даталар мен тарихи оқиғаларға толы. Атап айтқанда, халық композиторы Құр­­манғазы Сағырбайұлының дүние­ге келгеніне 205 жыл толса, жырау Мұрат Мөңкеұлы мен компози­тор Ақан сері Қорамсаұлының 180 жылдық, халық батыры Аман­гелді Имановтың (3 сәуір) 150 жылдық ме­рейтойы атап өтілмек. Сонымен қатар Алаш қайраткері, ғалым Халел Дос­мұ­хамедұлының (24 сәуір) туғаны­на 140 жыл, атақты ақындар Мағжан Жұмабайұлы (25 маусым) мен Сұлтан­махмұт Торайғырұлы (28 қазан) және ұлттық кәсіби театр өнерінің негізін салушылардың бірі Қалибек Қуаныш­баевтың (25 сәуір) туғанына биыл 130 жылдың жүзі болыпты. 125 жыл бұрын мемлекет қайраткері Темірбек Жүргенов (25 ақпан), 120 жыл бұрын көрнекті тілтанушы-ғалым Сәрсен Аман­жолов (27 желтоқсан), халық ақыны Нұрхан Ахметбеков туса, 110 жыл бұрын атақты композитор Мұқан Төле­­баев (13 наурыз) пен жазушы Қали­жан Бекхожин (15 желтоқсан) дүниеге келген екен.
Осыдан бір ғасыр бұрын 1923 жылы дүниеге келген еліміздің еңбек сіңірген өнер қайраткері, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты («Қыз Жібек» фильмі үшін) Сұлтанахмет Қожықов (10 нау­рыз), Халық әртісі, профессор Бекен Жылысбаев (9 мамыр), Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Тахауи Ахтанов (25 қазан), Халық жазушысы Мұзафар Әлімбаев (29 қа­зан), жазушылар Өтебай Қанахин (7 жел­тоқсан) мен Кемел Тоқаев (2 қазан), және тағы басқаларының 100 жылдық мерейтойы болса, ҰҒА академигі, профес­сор Жабайхан Әбділдин (16 ақпан), Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Әкім Тарази (9 қыркүйек), жазушы-журналист Сейдахмет Бердіқұловтың (9 ма­мыр) туғанына 90 жыл толып отыр.
Осыдан 80 жыл бұрын, яғни 1943 жылы Төтенше және өкілетті елші һәм мәдениеттанушы Мұрат Әуезов (1 қаң­тар), ақын  Рафаэль Ниязбек (24 наурыз), жазушы Оралхан Бөкей (28 қыр­күйек), қоғам қайраткері Алтыншаш Жағанова (23 желтоқсан) дүниеге келсе, 70 жыл бұрын, яғни 1953 жылы қоғам қайрат­кері Бердібек Сапарбаев (9 ақпан), Мемлекеттік сыйлық­тың лауреаты, опера әншісі Кенжеғали Мыр­жықбай (3 сәуір), жазушы Серік Байхонов (15 мамыр), Мемлекет басшысы Қасым-Жо­март Тоқаев (17 мамыр) дүние есігін ашса, биыл 60 жылдық мерейтой­дың иесі атақты спортшылар зілтемір көтеруден Олимпиада чемпионы, әлем және Еуропаның бес дүркін жеңімпазы Анатолий Храпатый (20 қазан) және грек-рим күресінен КСРО, Азия, Еуро­па және әлем чемпионы, Олимпия ойында­рының жүлдегері балуан Дәулет Тұрлы­ханов (18 қараша) дүниеге келген екен.
Осы орайда, кейбір тарихи оқиға­лар туралы айтар болсақ: 110 жыл бұрын, яғни 1913 жылы 2 ақпанда Орын­бор қаласында Алаш көсемдері Ә.Бөкей­ханның, А.Бай­тұрсын­ұлы­ның, М.Дулат­ұлының ұйымдастыруымен тұңғыш жалпыұлттық басылым – «Қазақ» газеті жарық көрсе,  ағартушы-педагог Спандияр Көбеевтің «Қалың мал» романы баспадан шыққан. 
Сондай-ақ 100 жыл бұрын 1923 жылы ұлт ұстазы Ахмет Байтұрсынұлының 50 жылдық мерейтойы Орынбор қаласында қазақ оқығандардың атсалысуымен аталып өтілсе, Ташкент қаласында Сұл­тан­бек Қожановтың алғысөзімен Мағ­жан Жұмабайұлының өлеңдер жина­ғы жарық көріпті. Қазақ руханияты үшін тағы бір құнды жаңалық 1923 жылы Мәскеудегі «Күншығыс» бас­пасынан қазақтың тұңғыш дипломаты Нәзір Төреқұловтың бастамасымен «Темірқазық» журналы жарық көрді. Осыдан 60 жыл бұрын яғни 1963 жылы Абдолла Қарсақбаевтың режис­серлігімен «Менің атым – Қожа» көркем фильмі жарыққа шықса,  Мәскеуде оқитын қазақ жастарының «Жас тұлпар» ұйымы құрылған екен
21 наурыз 2023 ж. 197 0