БІЛІМ БЕРУ БИЗНЕС ПЕ?
Елбасы «Мұғалім мен дәрігер қағазбастылықты қойсын. Мұғалім баланы оқытсын, дәрігер ауруды емдесін» деген еді. Іле-шала Білім және ғылым министрі мұғалімдерді артық қағазбастылықтан арылтуға тапсырма берді. Бұған дейін мұғалімдер күні-түні бас алмай толтырып келген құшақ-құшақ құжаттың бәрі электронды форматқа ауыстырылатынын айтты.
Үкіметтің білім саласын цифрландыруға қатысты жиынында министр Ерлан Сағадиев «Біз электрондық журналды қағаз есепке теңестірдік. Егер мектеп электрондық жүйеге және кеңжолақты интернетке қосылған болса, мектеп журналын тек электронды нұсқада жүргізу керек. Оны қайталап тағы қағаз түрінде толтыру қажет емес және оған тыйым салынды. Тиісті бұйрық қабылданды» деп мәлімдеді. Сондай-ақ министр мектеп мұғалімдеріне ең қажетті құжаттар бекітілгеніне де баса назар аударды. «Бұдан былай тек 5 құжатты толтырады. Электронды жүйеге қосылған болса, барлығын электронды түрде жүргізуге мүмкіндігі бар. Осыған байланысты да бұйрық бар. Алдағы уақытта мұғалімдер міндетіне жатпайтын жұмыстарды істемеуі үшін, барлық деңгейдегі басшылар аталған мәселені өз бақылауында ұстауы керек» деген болатын. Білім беру саласындағы негізгі олқылық: сапасыз оқулық, кадр жетіспеушілігі, мұғалімнің жалақысының күнкөрісінен артылмайтындығы, мектептердегі ақша жинау мәселесі күн тәртібінен түспей тұр. Мектептердегі әлімжеттік, оқушылардың суицидке баруы оқиғалары да індетіп зерттелуі қажет.
Жалған диплом жарға жығады
Бірақ қоғамдық жұмыстан қолы босамайтын мұғалімдер мәселесі әлі де болса, біржола шешімін тапқан жоқ. Мәселен, Алматыда барлығы 963 білім беру мекемесі тіркелген. 701 мектепке дейінгі білім беру мекемесінде 65791 бала бар. Оның ішінде 180 мемлекеттік мекемеде – 41 907, 316 жекеменшік балабақшада – 17 527 бала тәрбиеленеді. Қаладағы 205 жекеменшік шағын орталықтағы 6302 балаға 5961 педагог сабақ береді. Жалпы білім беру мекемесінің саны – 249, оның 202-сі – мемлекеттік, 47-сі – жекеменшік. Алматыдағы оқушылардың жалпы саны – 243 348. Оларды 15 185 педагог оқытады. Арнайы орта оқу орындарының саны – 87, оның ішінде 24 мемлекеттік оқу орнында 22 963 студент білім алады. 63 жекеменшік оқу орнында 41 865 студент оқиды. Білім беру мекемелерінің жұмысын жіті қадағалау үшін алты жылдан бері Алматы қалалық Білім саласындағы бақылау департаменті жұмыс істейді. Мекеменің мақсаты – білім берудің сапасын көтеру, лицензиялау талаптарын күшейту, мемлекеттік бағдардамалардың орындалуын қадағалау. Күні кеше өткен жылға есеп берген департамент басшысы Гүлнар Ермекбаева Алматыдағы мемлекеттік, жекеменшік білім беру мекемелерінде бірқатар заңсыздықтар анықталғанын жеткізді. Арыз-шағымдардан соң жоспардан тыс тексерістер нәтижесін, Алматының педагогтары біліктілік талаптарға қаншалықты сай, аттестациядан өтпей қалған білім мекемелерінің жағдайы қандай, мектепке дейінгі мекеме тәрбиешілерінің білім деңгейін айтты. Білім сапасын қадағалау мақсатында департамент өкілдері білім беру ұйымдарында жеке және заңды тұлғалардың өтініштері бойынша жоспардан тыс тексерулер жүргізген. Тексеру қорытындысы бойынша 11 әкімшілік іс қозғалған. Мысалы, Орталық Азия университеті жанындағы Әлеуметтік-гуманитарлық колледждің жұмысы уақытша тоқтатылған. Жалған дипломмен жұмыс істеу деректері анықталған. Қолдан құжат дайындап, саудалайтындардың мәселесі қалалық ішкі істер бөлімінің мамандарына тапсырылған. Алматыда білім алғаны туралы дипломдар мен оның қосымшасының, аттестаттардың, барлығы 12 құжаттың түпнұсқа екені дәлелденбеген. «Бізге шетелге шығатын азаматтар құжаттарын апостильдеуге, нақтылауға 12 құжат өткізді. Олар диплом, аттестат, кандидаттық және докторлық диссертацияларын тексертті. Оның ішінде 12 құжаттың түпнұсқасы табылмады. Былтыр – 12, биыл 5 құжат жалған болып шықты. Заңсыздықтарды жою үшін іс-қағаздар Ішкі істер департаментіне жолданды» деді департамент басшысы Гүлнар Ермекбаева.
Білім сапасын сырттай бағалау бөлімінің басшысы Ғайнат Сапаров «жалған дипломмен түпнұсқаны ажырату қиын емес» деген пікір айтты. «Тексеру нәтижелері бойынша дипломдар түрлі себептермен түпнұсқа екені расталмауы мүмкін. Атап айтқанда, 1999-2000 жылдары мамандардың дипломды сатып алу оқиғалары көп кездесетін. Ол үшін оқу орындары кінәлі емес. Мәселен, Спорт және туризм академиясы, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ, Нархоз, лингвистикалық гимназия берген деген құжаттар расталмады. Құжаттардың түпнұсқалығын жоғары оқу орындарына сұрау хат жіберу арқылы анықтадық. Оқу орындарының архивінде берілген дипломдардың мәліметі толық сақталады. Мұндай жағдайда архивте жойылып, жоғалып кетті ме, әлде оқу орындары жабылып қалды ма, соны да ескеру қажет. Жалған дипломдар түпнұсқамен сәйкес келмесе, құжатты саудалаған адам жауапкершілікке тартылады. Сонымен қатар тексеру нәтижесінде мамандығы сәйкес келмесе де, сабақ берген мұғалімдер кездесті. Дене шынықтыру пәнінің мұғалімі технологиядан дәріс беріп келген. Алдағы уақытта балабақша, мектепке дейінгі білім беру мекемелері, мектеп, колледж, университеттегі заңсыздықтардың жолы түбегейлі жойылады» деді.
Көшірме реферат – оқушының уақытын ұрлау
Соңғы жылдары мемлекеттік мектептер бола тұра, жекеменшік қосымша білім беретін орталықтардың қатары көбейді. Басты себеп, қағазбастылықтан арылмаған мұғалімнің білім беруге уақыты тапшы. Бұрын рефератты студенттер жазатын. Қазір мектеп оқушысы да реферат тапсырмаса, екілік баға алады. Оқушылардың сабақ оқитын алтын уақытын пайдасыз реферат жазу ұрлап жатыр. Күніне екі-үш пәннен рефератты интернеттен көшіріп апарады. Мәні мен мағынасына үңілуге оқушыда уақыт жоқ. Қазір өз ойын жеткізе алатын оқушы азайды. Себебі, интернеттен дайын дүниені көшіруге машықтанған оқушыдан реферат талап ететін – мектеп. Тек қана том-том рефераттарды таудай үйіп, мұғалім баға үшін қабылдап алады. Реферат көшіретін оқушы –реформаның құрбаны. Бестік баға, ҰБТ-дан жоғары ұпай жинау үшін тест жауабын жаттағыш ұрпақты өсіп келеді. Осыдан кейін ата-ана мектептегі білім деңгейіне көңілі толмайды. Амалсыздан қаржы төлеп, баласын жекеменшік қосымша курстарда оқытуға мәжбүр. «Неліктен білім беру бизнеске айналды? Бұл мемлекеттік мекемелердегі білім сапасының төмендігін көрсете ме?» деген сауалымызға департамент басшысы тұшымды жауап бере алмады. «Бұдан былай педагогтар министрлік бекіткен мұғалімдер жүргізуі тиіс төрт-бес құжаттан басқа қағаз толтырмайды. Оның орнына сапалы білім береді. Біздің мекеме соны қадағалайды» деп қысқа қайырды. Нәтижесін уақыт көрсетер.
Құзыреті шектеулі департамент нені қадағалайды?
Қазір мұғалім көп. ҰБТ-дан төмен балл алған талапкер де мұғалімнің оқуын таңдай салады. Бірақ дипломды мамандардың бәрінің бірдей қолынан ұстаз болу келмейді. Екі мұғалімнің бірі оқушымен тіл табыса алмайды. Алтын уақытын реформа ұрлаған ұстаздар қағазбастылықтың тасасында мұғалім болып жүр. Ізденуге, жаңашылдыққа ұмтылуға уақыты жоқ. Себебі, ізденетін, жаңа технологияларды, көптілді меңгеретін уақытын білім саласындағы шексіз реформаларға арнап жатыр.
Білім саласын, сапасын қадағалайтын департаменттер көп-ақ. Бірақ соның барлығы бас біріктіріп, елдегі білім сапасының артуына ықпал ете алмай отыр. Мәселенің мәнісі – сапалы білімге қол жеткізу. Алматы қалалық Білім саласындағы бақылау департаменті басшысының айтуынша, мекеме, негізінен, екі мемлекеттік қызмет түрін көрсетеді. Бірі – лицензиялау, екіншісі – апостильдеу, яғни құжаттардың (диплом, диплом қосымшасы, аттестат) түпнұсқалығын растау. Былтыр департамент лицензиялар беру, оны қайта рәсімдеу немесе лицензияға өтініштер беру туралы 448 өтінішті қараған. Оның өзінде құжаттарды қадағалау құқығы департаменттің құзырына былтыр 20 мамырда берілген. 2017 жылдың 19 маусымынан бастап мемлекеттік қызметті ресми түрде жүргізе бастаған. Бүгінгі күнге дейін 1212 құжат түпнұсқамен сәйкестігі тексерілген. Білім саласындағы бақылау департаменті (дұрысы, Білім саласын бақылау департаменті болар? – ред.) құжаттардың сәйкессіздігін қадағалаумен шектелмек пе? Өйткені департамент басшысы мектептерді жайлаған жемқорлық мәселесіне жауап бере алмайтынын кесіп айтты. Қоғамдық ұйым сияқты департаменттердің саны көбейгеннен қандай пайда бар? Өйткені білім саласындағы келеңсіздіктерді ата-ана, мұғалім, оқушылардың арыз-өтініші бойынша құзырлы органдардың өкілдері анықтап, заң шеңберінде тиісті жауапкершілікке тарта алады. Айыппұл төлетеді. Құқық қорғау органдарымен қатарласып қағаз жүзінде есеп бергеннен білім берудің сапасы артпасы анық. Аттестаттау, білім сапасына сырттай бақылау жүргізу тиімді ме? Білім саласындағы департаменттер арасында қағаз тасу әлі де жалғаса ма? Білім мәселесін сырттай бағаламай, іштей жан-жақты зерделейтін уақыт жетті.
Майра ЖАНЫСБАЙ