ҰШАҚ ҰРЛАП ҰШПАҚҚА ШЫҚПАЙСЫҢ
Бір елден басқа елге заңсыз қашып кету үшін жекелеген немесе топтасқан қылмыскерлер ұшақты пайдаланады. Оны «әуе қарақшылығы» деп атайды. Ұшақты басып алған қарақшылар экипаж мүшелерін қорқыту, күш көрсетіп мәжбүрлеу арқылы ұшақты басқа бір елдің әуежайына қондыруды талап етеді. Мұндай кезде қылмыскерлер ұшақтағы жолаушыларды кепілдікке алады. Әдетте, ұшқыштар жолаушылардың қауіпсіздігі үшін олардың талаптарын орындайды. Кейбір жағдайларда ұрлап әкеткен ұшақты белгілі бір объектіні жоюға пайдаланады.
2001 жылғы 11 қыркүйекте АҚШ-та болған теракт кезінде лаңкестер ұшақтарды қолданды. Заңсыз айдап әкеткен ұшақтар контрабандалық әуе рейстеріне немесе құпия диверсиялық операцияларды көлікпен қамтамасыз ету үшін де пайдаланылуы мүмкін. Бұдан бір жарым жыл бұрын екі қазақстандық және бір қырғыз азаматы ұшақты теракт жасауға пайдаланбақшы болғаны анықталды. Діни радикалдар Талдықорған әуежайынан ұшақтарды ұрлап шығып, Қазақстанның әртүрлі әскери нысандарына, соның ішінде Балқаш көлі маңындағы ресейлік әскери нысандарына шабуыл жасауды жоспарлаған. Осылайша, діни радикалдық топ АҚШ-тағы 11 қыркүйек оқиғасын қайталамақ болыпты.
Әуе қарақшылығы, әсіресе шекарасын «темір шымылдықпен» қоршап, шетелдерге ешкім-ді шығармайтын КСРО кезінде көп болды. Бірақ ол кезде мұндай оқиғалар жарияланбайтын. Мысалы, Ресей аумағында – 62, Кавказ республикаларында – 12, Украинада – 10, Орта Азия республикаларында – 8 рет ұшақтарды заңсыз басып алу әрекеттері болған. Ең бірінші кеңінен жария болған оқиға 1970 жылдың 15 қазанында болды. Әкелі-балалы Бразинскастар Батуми – Краснодар рейсі бойынша ұшып шыққан Ан-24 ұшағын басып алып, Түркияға айдап әкетті. Ұшақ бортында 46 жолаушы болған. Вильнюсте дүкен меңгерушісі болып істейтін Пранас Бразинскас пен оның 13 жастағы ұлы Альгирдас алдыңғы орында отырған. Бұлар шолақ мылтықпен, тапаншамен және гранатамен қаруланған. Ұшақ әуеге көтерілісімен Бразинскас стюардессаны шақырып алып, ұшақты Түркияға қарай бұруды талап етеді. Шыңғырып жіберген 19 жастағы стюардесса Надежда Курченко сол жерде жүрегіне оқ тиіп қаза тапты. (Кейіннен мектепке және көшеге оның есімін беріп, шешесіне «Қызыл Жұлдыз» ордені тапсырылды). Бұлар кабинаға кіріп, оқ жаудыра бастаған. Экипаж командирінің омыртқасына, штурманның өкпесіне, қолына оқ тиеді. Жараланған ұшқыштар Түркияның Трабзон қаласына ұшақты қондыруға мәжбүр болады. Түркия қылмыскерлерді КСРО-ға қайтарған жоқ, өздерінде соттады. Адам өлтіргені үшін сотталған Бразинскастар төрт жыл түрмеде отырып, амнистиямен бостандыққа шыққан соң, АҚШ-қа көшіп кетті. 2002 Пранас Бразинскас Калифорнияда өз ұлының қолынан көз жұмды.
1986 жылдың 20 қыркүйегінде әскерден қашқан екі дезертир Уфа қаласында Ту-134 ұшағына шабуыл жасап, ұшқыштарды кепілдікке алды. Террористер Уфадағы ішкі әскерлер бөлімінде мерзімді қызмет атқарып жүр-ген, қолдарында автоматтары болған. Дезертирлер милиция патрулі мінген «УАЗ» көлігіндегі екі адамды атып өлтіреді де, сол көлікке мініп аэродромға келеді. Қатардағы жауынгерлер Мацнев пен Ягмурджи көзге түспес үшін ұшу алаңына арықтың ішімен барған. Бұлар жанармай құйып жатқан «Киев – Уфа – Нижневартовск» рейсіндегі Ту-134 ұшағына жүгіріп кірген бойда автомат кезеніп, экипаж мүшелерін қарусыздандырады. Бортта 5 экипаж мүшелері және 76 жолаушы болған. Дезертирлер дереу әуеге көтеріліп, шетелге ұшуды талап етеді. Алайда ұшқыштар әрнәрсені сылтауратып, МҚК «Альфа» тобы келгенше уақыт созып жүріп алған. Террористерге қарсы шабуыл тұтқиылдан басталды. Операция 6 минуттың ішінде аяқталды. Мацневке оқ тиіп, сол жерде өлді, Ягмурджидің аяғына оқ тиіп қолға түсті. Кейіннен оның аяғын кесіп тастады. Бұл іс бойынша 6 адам сотталды. Әскери трибунал Ягмурджиді өлім жазасына кесті, қалғандарына 6 жылдан 10 жылға дейін бас бостандығынан айыру туралы үкім шығарды.
Ұшақтарды шетелге айдап кеткендердің ішінде террористер ғана емес, әскери ұшқыштар да болды. 1989 жылдың 20 мамыры күні түнде капитан Александр Зуев ұшақтарды қабылдау және ұшыру бойынша кезекшілікте тұрды. Ол өзімен бірге кезекшілікте жүрген барлық ұшқыштар мен техниктерді жинап алып, әйелі ұл тапқанын айтады. (Шын мәнінде, оның әйелі бірнеше күннен кейін босанады). Сөйтіп, ол қызметтестеріне ішіне ұйықтататын дәрі салынған тортпен шай береді. Барлығы ұйықтап қалған кезде Зуев кезекшілікте тұрған МИГ-29 ұшақтарының біріне отырып, әуеге көтеріледі. Артынан қуғыншылар шықпас үшін ол кезекшілікте тұрған ұшақтарды авиазеңбіректен атып жойып жібермекші болады, бірақ зеңбіректегі екі блокировканың бірін ажыратуды ұмытып кетеді. Зуев МИГ-29 ұшағын Түркияның Трабзон әуежайына қондырды. Түркия оны ұшақты заңсыз айдап әкеткені үшін айыптап алдымен соттады, содан кейін оның бұл әрекетінде саяси астар бар деп тауып, ақтап шығарды. Түрік билігі ұшақты қысқа мерзімнің ішінде КСРО-ға қайтарып берді. Зуев болса, АҚШ-тан саяси баспана сұрап, сол жаққа көшіп кетті. Кейіннен ол АҚШ Әскери әуе күштерінде кеңесші болып қызмет етті.
1976 жылы да ұшақ ұрлауға байланысты, осыған ұқсас оқиға болды. 6 қыркүйекте кеңестік әскери ұшқыш «МИГ-25» ұшағына мініп, Жапонияға өтіп кетті. Ол да артынан АҚШ-тан саяси баспана сұрап, сол жақты паналады. КСРО Қарулы күштерінің аға лейтенанты, әскери ұшқыш В.Беленко Приморье өлкесіндегі Соколовка аэродромынан жаттығу ұшуларын орындау үшін МиГ-25П ұшағымен әуеге көтерілді. Ол бірден теңізге қарай бет алып, бірнеше минуттан кейін ұшақты Хоккайдо аралындағы Хакодата аэродромына қондырды. Артынша жапон билігі Беленко саяси баспана сұрағаны туралы ресми хабарлады. 9 қыркүйек күні оны АҚШ-қа алып кетті. Сол кездегі ресми хабарларға қарағанда ұшқыштың Кеңес Одағына қаншалықты саяси және моральдық залал келтіргеніне баға берілмейді, материалдық зиянның мөлшері 2 млрд сомға бағаланды. Өйткені КСРО тез арада алыстан құпия белгі беретін «өзіміздікі – бөтен» тану жүйесінің бүкіл құрылғыларын ауыстыруға тура келді. Ұшақты жапон және америкалық мамандар егжей-тегжейлі тексеруден өткізгеннен кейін, 1976 жылы қарашада КСРО-ға қайтарып берді.
1990 жылы 19 тамызда Ту-154 жолаушылар ұшағын Нерюнгри қаласындағы уақытша оқшаулау изоляторында отырған қылмыскерлер басып алып, дереу Пәкістанға аттандыруды талап етті. Сотталған 15 қылмыскерді Якутск қаласына Ту-154 ұшағымен жеткізу керек болған. Ұшақ әуеге көтерілісімен командирге «қауіп» белгісі түсті. Қылмыскерлер ұшақ бортына шолақ мылтықты жасырын алып кірген екен, сондай-ақ «мына бомбаны жарамыз» деп кір сабынын көрсетіп қорқыт-қан. Бұлар ұшақтағы жолаушыларды және өздерін күзетіп жүрген үш милиционерді қарусыздандырып, кепілдікке алған. Терроистердің талабы бойынша Якутскіге бет алған ұшақ Нерюнгриге қайта қонған. Олар мұнда бортқа жеткізілген автомат, рация, парашюттерді алып, Красноярскіге қарай ұшып шығады. Мәскеу уақытымен 23 сағатта Ташкент қаласына келіп қонған. Осы жерде кінәлары жеңіл, аз жылға кесілген төрт адам КСРО-да қалатындарын айтып, өз еріктерімен беріледі. 20 тамыз күні бортында кепілдікке алынған
36 адам және 11 террорист бар ұшақ Пәкістанға ұшып шығып, Карачи қаласына келіп қонды. Сол жерде террористер қамауға алынып, артынан сот болды. Террористердің барлығы өлім жазасына кесілді. Араларындағы екеуі түрмеде асылып өлген, тағы біреуінің басына күн тиіп өліпті. 1991 жылы өлім жазасы өмір бойы түрмеде отыруға өзгертілген. Бандиттер КСРО-ға қайту туралы арыз жазған, бірақ ол тілектері қабылданбады. 1998 жылы Пәкістанның тәуелсізді-гіне 50 жыл толуына байланысты террористерге рақымшылық жасалып, бостандыққа шықты. Украинаның екі азаматы Пәкістанда қалды, 6 адам Ресейге қайтарылды. Якутия соты олардың барлығын 15 жылға бас бостандығынан айыру туралы үкім шығарды.
Қайыржан ТӨРЕЖАН