ЖҮКТЕМЕСІ ЖЕҢІЛ САЛЫҚТЫҢ САЛДАРЫ ҚАНДАЙ?
Кәсіпкерлерге жасалып жатқан жеңілдіктер туралы жиі естиміз. Мұның экономиканы көтеруге бағытталған шаруаның бір бөлігі екенін де түйсігіміз сезеді. Бірақ бүгінгі айтпағымыз – елдің әлеуметтік ахуалы. Сарапшылар аз қамтылған азаматтарға да жеңілдік жасау арқылы отандық экономиканың өркендеуіне аз да болса үлес қосуға болатынын айтуда.
Соның бір жолы биыл Президент Нұрсұлтан Назарбаев көтерген бес бастаманың екіншісі болмақ. Ол – жалақысы төмен жұмысшылардың еңбекақысын көбейту үшін олардың салық жүктемесін азайту.
Мемлекет басшысының тапсырмасымен енді 2019 жылдың 1 қаңтарынан бастап, жалақысы төмен қазақстандықтардың салық жүктемесі 10 есеге азайтылып, 1 пайыз ғана салық салынады. Бұл – аз қамтылған азаматтарды қолдауға бағытталған ауқымды шараның негізі. «Ай сайын ең төменгі есептік көрсеткіштің 25 еселенген көлемінен аз жалақы алатындарға салынатын жеке табыс салығын азайту арқылы олардың салық жүктемесін жеңілдету керек. Осылайша, салықты азайтудан шығатын қаржы олардың жалақысын көбейтуге жұмсалуы қажет. Нәтижесінде, еліміздегі барша жалдамалы жұмыскерлердің кемінде үштен бірінің, бұл 2 миллионнан астам адам, жалақысы жұмыс берушіге салмақ салмай-ақ көбейетін болады» деді Президент.
Нәтижесінде, биыл Салық кодексіне өзгертулер енгізілмек. Ол келер жылдан бастап, заңды күшіне енеді. Салық жүктемесін төмендету туралы бұл шешім ең төменгі есептік көрсеткіштің 25 еселенген көлемінен аз еңбекақы алатын азаматтарға ғана қатысты. 2019 жылғы айлық есептік көрсеткіш 2525 теңге болуы мүмкін деп есептесек (2018 жылы – 2405 теңге), онда жалақысы 63 125 теңгеге дейін жететін тұлғалар 1 пайыз ғана табыс салығын төлейтін болады.
Вячеслав Додонов, Қазақстан стратегиялық зерттеулер институтының бас ғылыми қызметкері:
– Бастаманың бағыты – жұмысы бар, бірақ табысы аз азаматтардың әлеуметтік жағдайын жақсарту. Президенттің мәлімдемесінде оның 2 миллионға жуық адамға қатысты екені айтылған еді. Олар ең төменгі есептік көрсеткіштің 25 еселенген мөлшеріне дейінгі көлемде жалақы алады. Бұл қазіргі таңда 60 мың теңгеден астам. Осы санатқа жататын жеке тұлғаларға табыс салығының мөлшерін 10 есеге дейін азайту арқылы жеңілдік жасау жайы қарастырылып жатыр. Яғни, 10 пайыздан 1 пайызға дейін. Нәтижесінде, олардың жалақысы осыған дейін жеке табыс салығы ретінде алынып келген 6000 теңгеге жуық көлемге артады. Бүкілхалықтық масштабта оның жалпы сомасы 150 млрд теңге болмақ. Нәтижесінде, бұл қаражат, яғни жоғарыда айтылған 2 млн адамның қосымша пайда болған табысы, олардың тұрмыс жағдайын арттыруға бағытталады. Одан бөлек бастаманың макроэкономикалық әсерін де жоққа шығармау керек. Себебі, тұрғындардың еншісіне тиген соң, ол ақша экономикалық айналымға түседі. Бір сөзбен айтқанда, қызмет түрлері мен тауар сатып алуға жұмсалады. Меніңше, олардың барлығы да қазақстандық кәсіпкерліктің үлесіне тимек. Осылайша, отандық бизнестің өркендеуіне де өз септігін тигізеді. Яғни, бұл – бірінші орында әлеуметтік өлшемдерді қамтитын, сонымен бірге, елдегі шағын және орта бизнестің экономикалық ахуалына да оң әсер ететін көпжоспарлы бастама.
«Табысы аз тұлғаларға салық жүктемесін жеңілдету іс жүзінде реформаның қаншалықты сапалы жүзеге асатынына тікелей тәуелді» дейді отандық басылымдардың біріне пікір білдірген қаржыгер Бақыт Ниязов. «Негізінде, барлығы қазыналық ұйымдардың дайындығына байланысты. Аз қамтылған азаматтар үшін 10 еселенген салық жеңілдігі болашақта салық ауыртпашылығын оптимизациялауға ынталандыруы мүмкін» дейді ол. Әрине, белгілі бір баланстың сақталуы табиғатқа тән секілді таразы басын тең ұстау – экономика үшін де маңызды. Сол себепті де, Елбасы «Үкімет табыс салығының прогрессивті шкаласын енгізу мүмкіндігін зерделеуі керек» деп тапсырма берген. Яғни, табысы жоғарылаған сайын, қазынаға да көбірек салық төлеу жолдары қарастырылуы керек. Мамандар іс жүзінде салық салудың әділетті жүйесі қалыптасуы керек деп есептейді. Павлодар облыстық кірістер департаменті ұсынған ақпаратқа сүйенсек, 2007 жылға дейін жеке табыс салығының прогрессивті шкаласы қолданылған екен. Уақыт өте келе, шарттар жеңілдетіліп, еңбек етушілердің салық жүктемесі бастапқыда 5 пайыз болса, кейін ол тағы да 30 пайыздан 20 пайызға дейін төмендетілген. Ел экономикасы өзгерістерге ұшыраған тұста салық салу жүйесі де кезең-кезеңімен реформаланып отырды. Қазір сол өзгерістерді қайта қарап, жеке табыс салығын прогрессивті шкала арқылы өтеу жолдарын енгізудің қажеттілігі туып отыр.
Президенттің бес бастамасына қатысты шетелдік сарапшылар да отандық баспасөз құралдарына пікір білдіруде. Солардың бірі Орталық Азия бойынша сарапшы Гюнтер Кнабе Елбасының Қазақстанды жаңғырту жолындағы ерен еңбегін ескерусіз қалдырмай, елдің барлық жағынан алға жетелеп келе, жатқанын айтқан. «Жаңа бес бастама барлық қазақстандықтың жағдайын жақсартуға бағытталған. Оның ішінде салық жүктемесін жеңілдету де маңызы жағынан өзгелерінен кем түспейді. Табысы төмен тұлғалардың жалақысын арттыру арқылы өмір сүру деңгейі көтерілмек. Меніңше, салық салудың мұндай жүйесін енгізу халықтың бірлігін күшейтіп, әлеуметтік теңдікті қамтамасыз етеді» дейді шетелдік маман.
Бегім СҰЛТАН