ЖОЛ ЖҮРУДІҢ ДЕ МӘДЕНИЕТІ БАР
«Атың барда – жер таны, желіп жүріп». Қазіргі кезде дөңгеленген дүниені шыр айналып шығу үшін арып-аршып шаршаудың қажеті жоқ. Жерде – көлік,
көкте – ұшақ, суда – кеме, жер астында – метро. Елбасы Жолдауында Интеллектуалды көлік жүйесін енгізу қажеттігін айтты. «Бұл жүйе көлік ағынын тиімді басқаруға және инфрақұрылымды одан ары дамыту қажеттігін анықтауға жол ашады. Ішкі өңірлік қатынастарды жақсарту үшін автожолдардың жергілікті желісін жөндеу мен қайта салуға арналған қаржы көлемін көбейту керек. Осыған жыл сайын бөлінетін бюджет қаражатының жалпы көлемін орташа мерзімдегі кезеңде 150 миллиард теңгеге жеткізу қажет» деп атап өтті.
Жыл сайын Қазақстанда жолаушылар және көлік тасымалын дамыту үшін қазынадан қыруар қаржы бөлінеді. Айшылық алыс жерлерге жылдам жету мәселесі оң шешімін табуда. Бірақ соңғы жылдары жер мен көкте аман жүрсек деген қауіп басым. Аспаннан жерге қона алмай, жерде көлікке жаншылу, суда балыққа жем болу әп-сәтте. Бұлттан биік ұшатын ұшақ, жүйткіген пойыз, зымыраған көлік, балықтай жүзген кемедегінің жаны бір.
Қазақстандағы соңғы жылдардағы жер астындағы басты жаңалық – Алматыда метроның іске қосылуы. Сәулеті мен жолаушылар тасымалдануына қарай Орта Азия бойынша Ташкенттің метрополитенінен кейінгі екінші орында. Құрылысы 1985 жылы басталған. 2011 жылы 1 желтоқсанда Тәуелсіздіктің 20 жылдығы қарсаңында пайдалануға берілді. Бас-аяғы 4-еуі терең, 5-еуі таяз 9 стансадан тұрады. Жер бетіне алыс-жақындығын айтып отырған себебіміз, метроның пойызына жету үшін 15-20 минут уақыт кетеді. Ташкент метрополитеніндегідей оншақты баспалдақтан түссең – пойыз, шықсаң – жер беті емес. Алматының жер жағдайының ыңғайына қарай салынған. Әр бекет хан сарайындай сәулетті. Метро – жылдам, таза, қауіпсіз. Алматыда ит-мысықтың тайраңдауына тыйым салынған санаулы қоғамдық орынның бірі – осы метро. Ең бастысы, алматылықтардың жүйкесін тоздырған кептеліс жоқ.
Шығысты Батысқа жалғаған тақтайдай тегіс жолдар салынды. Жаңа қоғамдық көліктер пайдалануға берілді. Ескі жаңарды, көне көліктер келмеске кетті. Бірақ жол жүру мәдениеті бәз-баяғыдай. Құлаққап кигендер қауіпсіздікті қаперге алмайды. Ұшақта ұрсып, жерде жанжалдасып, көшеде жарысатындар көбейді. Жол тәртібін бұзып жатқандарды айыппұл салып, жазалаудан кенде емес. Бірақ нәтиже шамалы. Мәселен, бір ғана былтыр Жаңаөзеннің Теңге ауылы маңында жолаушылар тасымалдайтын «Газель» көлігі мен пойыздың соқтығысуынан 9 адам қаза тапты. 15 орындық «Газельге» 36 адамды сыйдырып, пайда табуды көздегенде, қауіпті неге қаперге алмайды? Қайғылы жағдайлардың басты себебі – тағы да сол қауіпсіздікті сақтамау, асығу, салғырттық, немқұрайлылық. Салдарынан тоғыз шаңырақ қара жамылып қала берді. Бұдан бөлек, өмірден түңілгендер темір жолды бетке алатын әдет пайда болды. Онан қалса, пойыздың төбесінде селфиге түсетіндерге қатаң тыйым керек. Жасөспірімдердің пойыздың төбесінде түскен селфиі соңғы суреті болып қалып жатқан жағдайлар аз емес. Айыппұлдың құны азайып-көбейгені де әсер етер емес. Мәдениетсіз жолаушы мен жүргізуші – жол апатының басты себепкері. Айыппұл
салу – қауіп-қатердің алдын алу. Әрине, оны қаперіне алса бір жөн. Шетелдегі аспан мен жерде болып жатқан оқиғалар бір кездері тек кинода болатындай елестейтін. Ол кезде қазіргідей жаманат хабарды жаңалық деп тарататын әлеуметтік желі жоқ еді. Қазіргі жаңалықтар – қылмыс хроникасы. Көлікпен қағып қашып кеткен. Жедел жәрдем шақырып, көмек көрсетудің орнына оқиға орнынан із жасырған. Жолдың тыйым салынған аймағынан ойқастап «өтіп үлгеремін» деп асығыстықтан ажал құшқандардың ұзын-саны соғыста Отан үшін мерт болғандармен шамалас. Ұзынсонар статистикадан үрейленген ел қазір алыс-жақын жерге пойызбен қатынауды жөн көреді. Соңғы жылдары теміржол саласында жақсы жаңалық көп. Алысты жақындататын жаңа пойыз бағыттары ашылды. Шалғайдағы ел екі-үш күндік жол жүріп шаршап шалдықпайды. Теміржол саласында атқарылған жұмыстар жайында «Қазақстан темір жолы» ҰК» АҚ атқарушы директоры – «Магистральдық желі дирекциясы» филиалының директоры Жарас Ізғұлов айтып берді. «Жыл сайын вокзалдардың жұмысын жандандырудағы негізгі мақсат – қызмет көрсетудің сапасын арттыру. Жолаушылар үшін барлық жағдай жасалған. Сонымен қатар вокзал аумағында ана мен балаға арналған бөлмелер, медициналық пункт, желілік ішкі істер бөлімдері бар. Алматының теміржол вокзалдарын айтар болсақ, «Алматы – 1» теміржол вокзалы 1974 жылы салынған. Аумағы – 17 165 шаршыметр. Сәулетшісі – С.Мхиторян мен З.Солдатов. 2005-2007 жылдары вокзалға күрделі жөндеу жұмыстары жүргізілді. «Алматы – 1» теміржол вокзалы қысқы мерзімде – 8000, жазғы уақытта 12 000-ға жуық жолаушыға қызмет көрсетеді. Күніне 29 жұп жолаушылар пойызы қатынайды. Мүмкіндігі шектеулі азаматтарға, ҰОС-на қатысушыларға ерекше жағдай жасалған. Вокзал аумағында түрлі мәселелер бойынша қызметкерлермен, көпшілікпен етене жақын «Нұр Отан» партиясы жұмыс істейді. Жолаушылардың қауіпсіздігі үшін 8 дана Рентгендік-теледидарды басқару (РТБ) құрылғысы орнатылған. Вокзал алаңын 211 дана бейнебақылау камералары күні-түні қадағалайды. ТМД елдерімен қатар Астана-Нұрлыжол, Ақтөбе, Семей, Қызылорда, Нүкіс, Павлодар, Атырау, Қостанай бағыттарында Қапшағай, Сарыөзек стансаларынан қаламаңы пойыздары қатынайды. Төрт жолға пойыздар қабылдайды. Күніне 1000-ға жуық жолаушыға қызмет көрсетеді. Жолаушыларға жылдам, сапалы қызмет көрсету үшін 2012 жылы кассаға кезекке тұрмай-ақ өзіне-өзі қызмет көрсететін транзакционды терминалдар, автоматты кассалар орнатылды. 2015 жылы «Лаундж» әдісі бойынша Теміржол билеттерін сату орталығы ашылды. «Алматы – 2» теміржол вокзалында да жолаушыға барлық жағдай жасалған. А.Галкин мен М.Кудряцевтің жобасымен 1936–1939 жылдары салынған. 1977 жылы ғимарат қайта жаңартылған. 1993 жылы сыртқы қабырғалары мәрмәр плиткалармен қапталған. 2011 жылы вокзалдың сыртқы және ішкі көрінісін қалпына келтіру жұмыстары бойынша күрделі жөндеу жұмыстары жүргізілді. 1984 жылдың 29 қаңтарынан Азаматтық және қоғамдық сәулет үлгісі болып саналады. Жазда – 7500, қыста 3000-дай жолаушыға қызмет көрсетеді. 44 жолаушылар пойызы, күніне орташа есеппен 21 жолаушылар пойызы, Оның ішінде «Тұлпар-Тальго» вагондарының құрамынан 9 жұп пойызы, 2 пойыз қаламаңына жүреді. Жаңа бағыттардың ашылуы, пойыздың вагондарын жаңарту бәрі теміржол саласын дамыту, халыққа сапалы, жылдам қызмет көрсету үшін жасалып жатыр» деді «Қазақстан темір жолы» ҰК» АҚ атқарушы директоры – «Магистральдық желі дирекциясы» филиалының директоры Жарас Ізғұлов. Оның айтуынша, келешекте Қазақстанда жолаушылар тасымалдау, жол жүру қауіпсіздігін қамтамасыз ету бағытында жұмыстар ары қарай да жалғаса бермек.
Вокзалда пойыз билеттері жол жүруден 45 күн бұрын сатылады. Мереке қарсаңында ел күні бұрын билет таппай сандалады. Кассада табылмаған билетті алыпсатарлар емін-еркін саудалайды. Халықты мереке, аптаның демалыс күндері сабылту кімге пайда, кімге зиян? Апта соңына қарай билеттердің жұмыс күндеріне қарағанда бағасы қымбат. Вокзалға барып мемлекеттік кассадан билет алуға ұзынсонар кезекке тұрады. Жапсарлас отырып, алыпсатарлықпен айналысатын жекеменшік кассалар үстемеақы қосып пайда табады. Жекеменшік-мемлекеттік серіктестіктің мақсаты – халыққа қолжетімді, тиімді қызмет түрін ұсыну. Мұны жекеменшік кассалар неге ескермейді? Жыл сайын жолаушыларға сапалы қызмет көрсету мақсатында пойыз билеттері қымбаттайды. Билет бағасы қызмет көрсету талабына сай ма?
Майра ЖАНЫСБАЙ