ӘЛЕМГЕ ШЫҚТЫ ӘМІРЕ
Көпшілік асыға күткен «Әміре» де көрерменіне жол тартты. Еліміздің кинотеатрларында көрсетіле бастаған бұл фильм төңірегінде айтылар пікір аз болмайтын секілді. Кинотуынды қазақтың тенор дауысты біртуар әншісі Әміре Қашаубаевтың қамшының сабындай қысқа ғұмырын баяндайды. Фильмді Мәдениет және спорт министрлігі тапсырысы бойынша Ш.Айманов атындағы «Қазақфильм» АҚ және Әлидар Өтемұратовтың Dar Play компаниясы бірігіп түсірген. Режиссері – Джефф Веспа. Сценарийді Бенжамин А.Ван дер Вин жазды.
Бұған дейін америкалық режиссердің түсірілімі қалай болар екен деген дүдәмал болғаны рас. Тіпті қазақы бояуды қанып ішпеген америкалықтың фильмді түсіру тізгінін қолына алғанына ренжігендер де бар. «Ұлт тұлғасын өз деңгейінде түсіре ала ма, жоқ па» деген күдік басым болды. Күдіктенетіндей де жөніміз бар. Сценарий авторы да, режиссер де – мұхит асып келгендер. «Онсызда тағдырдан көп теперіш көрген жанның өмірін фильм арқылы саудаға саламыз ба» деп қорыққанымыз да бар.
Жұбаныш – фильмнің кеңесшісі Жарқын Шәкәрімнің болуы. Әміре тақырыбын өмір бойы қаузап келе жатқан домбырашы-күйшіні фильмге тегін кеңесші етіп таңдамаған секілді. Әрі сценарийге негіз болған – музыка зерттеушісінің «Амре в Париже» кітабы.
Латвия, Лос-Анджелес қалаларында түсірілген фильмнің соңғы түсіру жұмыстары Алматы облысы Үшқоңыр ауылының маңында жүргізілді. Әнші Әміре рөлінде – Санжар Мәдиев ойнаса, Мұстафа Шоқайды бейнелеу Еркебұлан Дайыровқа бұйырыпты. Бұған дейін Кенесарының («Аманат»), рөлінде көрінген (түрлі жанрдағы фильмдердегі рөлдерін айтпағанның өзінде) Санжарды Әміре бейнесінде қабылдау – әрине, тосын болғаны рас. Өйткені оның бұған дейінгі рөлдері сәнқой, сырбаз, нәзіктеу жаратылыс иесі ретінде танытқан еді. Ал қазақ ұғымында Әміре Қашаубаев – нағыз дала перзенті. Әні мен сәні келіскен дара бейне. Ерекше дауыс иесі. Париж тамсанған талант. Еуропаны әнімен дүр сілкінткен жанның характерін көрсету – кез келгенге де оңай тимесі анық. Санжар-Әміре бейнесі солғындау шыққаны да сондықтан болар. Дегенмен Мәдиевтің Қашаубаевты өз деңгейінде алып шығуға тырысқаны байқалады. Есесіне, Мұстафа-Еркебұлан образы – сөз жоқ, ғажап. Туған жерге деген сағыныш, Әміренің әніне сүйсіну, жат жерде жүрсе де, болмыс-бітімімен қазақты сүйген ұлдың келбетін Еркебұлан Дайыров жоғары деңгейде көрсете білген. Әттеген-ай дестік, Әзиз Бейшеналиевтің орнына Еркебұлан Дайыров ойнағанда, Нарымбетовтің «Мұстафасы» бұдан әлдеқайда биік шығар ма еді, кім білсін?!
«Әміре» – жып-жинақы, артық-ауыс дүниесі жоқ, әлем қызыға тамашалайтын фильм. Джефф Веспа экшн жанрында озық туынды жасап шығаруға тырысқан. Әміре Қашаубаевтың бүкіл өмірін сөз етпесе де, фильмге арқау болған дүние – Париж сапары. Әйгілі – EXPO! 1925 жылғы Париж сахнасындағы ұлы өнер. Қазақтың домбырасының үні шарықтаған ғажайып сәт. Режиссер осы бір көріністі фильміне негіз етіп алған. Фильм түсірерден бұрын Джефф Веспа Алматыға арнайы келіп, музыка зерттеушісі Жарқын Шәкәрімге жолығып, Әміре тақырыбын біраз қаузаса керек. Әрі режиссердің «Әміре Қашаубаевтай өнер иесін таптым, оның әншілік өнеріне тәнті болдым» деуінің сыры – осында. Сондықтан, әуелі «Әміре» фильмі туралы Жарқын Шәкәрімнің пікірін білгіміз келді.
Фильм тарихи шындықтан ауытқымаған
– Әміре атамыз туралы жазып бастағаныма қырық жылдай уақыт болыпты, – деп бастады Жарқын аға әңгімесін. – Әншінің жүріп өткен жолына, шығармашылығына үңілмеген кезім жоқ. Сол себепті, Әміре тақырыбына жүрегім ауырмай, селт етпей қарай алмаймын. «Әміре» фильмі туралы айтар болсам, мұның ұнаған екі тұсы бар. Біріншіден, біз әнші өмірін сөз еткенде, «1925 жылы Париж сахнасында ән айтқан» дегеннен ары аса алмаймыз. Бүкіл халық осылай деп біледі. Сол сапардың бүге-шүгесіне дейін көрсеткен дүние болған емес. Ол мына фильмде көрініс тауып отыр. Әміре туралы Сапарғали Бегалин, Серке Қожамқұлов, Сәкен Сейфуллин, Әлкей Марғұлан – бәрі жазды. Кейбірін өз құлағыммен де естідім. Бірақ сол конкурстың бас-аяғын көрсетіп, суреттеген туынды болған жоқ. Ол әнді қалай айтты? Қандай көңілде болды? Әрі оның дүниежүзінің қандай мықты артистерімен бірге сайысқа түскенін кинотуынды айшықтап тұр. Кіл мықтылардың ортасын бұза жарып, алғашқы орынға шығуы, талайды тамсандырған, таңқалдырған сәйгүліктердің арасынан оза шабуы – фильмде әдемі көрініс тауып тұр. Фильмнің бастан-аяқ желісі – Париж сапары. Екіншіден, тарихи шындыққа сай келіп тұр. Париждегі концерт туралы шынайы бейнелеуге тырысқан. Әрине, Парижде француз қызының жолығуы туралы сыни пікірлер айтылып та жатқан болар. Ол – режиссердің көркемдік шешімі. Жалпы алғанда, Қашаубаев өнеріне француз жұртшылығы ғана, әлем назарын аударғаны рас. Тенор дауысты әншінің үніне сүйсініп, қызықпаған жан болмаған.
– «Әміре» фильмінің ұлттық бояуы қанық емес. Ұлттық фильм емес, ұлт тұлғасы туралы экшн түсірген» деген пікірлерге қалай қарайсыз?
– Фильмге қойылатын ең басты талап – тарихи шындық. Осы тұрғыдан келгенде, «Әміре» тарихи деректерден алыстай қоймаған. Джорж Гершвин екеуінің достығы туралы айтылады. Ол – рас дүние. Оны Әміре туралы жазылған, айтылған естеліктерден де табуға болады. Мұның бәрі кинода көрініс тапқан. Ал Әміренің импровизаторлық қасиеті туралы Сапарғали Бегалиннің жазып кеткені бар. Сапарғали аға: «Әміре татаршаны да, орысшаны да, керек десеңіз, частушканы да айта беретін. Домбыраны сұмдық шертетін болған» деп жазады. Мәскеуден шығар кезінде Мұстафа Шоқайға қатысты ескерту жасалғаны да, Парижде онымен кездескені де рас. Режиссердің ойлаған мақсаты – конкурсты көрсету. Әрі сол мақсатынан шыға білген. 2016 жылы режиссер мені арнайы іздеп келді. Әміре туралы жан-жақты түсіндіріп бердім. Оның қандай әнші болғанын, тағдырдан көп теперіш көргенін баяндадым. Әміренің қаншалықты қиындық көргенін, оның өмірі азаппен өткенін айтып бердім. Режиссер Әміренің тағдырын көрсетуге тырысқан. Әміреге Мәскеуге шақырғаны туралы Луначарскийдің хатын әкеліп берген – Жұмат Шанин. Одан ары қарай Франциядағы жағдай, Әміренің орындауындағы әндер – толығымен өзім баяндап берген дүниелер. Ал пікір алуандығына келсек, ол да дұрыс. Әркім өз көзқарасын білдіруге тырысады. Ұнағанын да, ұнамағанын да айтуға құқылы.
– Әміредей тұлғаны Джефф Веспаның түсіргені көңілімізді алаңдатқан шығар. Өз режиссеріміздің бірі түсіргенде, Әміре бейнесі мүлдем басқаша өрілуі мүмкін еді ғой. Солай емес пе?
– Шынын айтқанда, кім түсірсе де, қалай түсірсе де, қазақтың тұлғасын дәріптеп отыр. Фильмде Әміре америкалық немесе француздық болмысты көрсетіп тұрған жоқ. Нағыз қазақтың Қашаубаевы. Әрі бұл фильмге қыруар қаржы жұмсалды. Оны жекеменшік компания шығарып отыр. Ондағы мақсат – ұлттың ұлы тұлғасын әлемге таныту. Париж сахнасында – қазақтың әні. «Балқадиша», «Дудар-ай» – Әміре шырқаған әндер. Біле білсеңіз, мұның бәрі – тәуелсіздіктің арқасында қол жеткізген жетістігіміз. Әйтпесе, Әміре тағдыры кинотуындыға айналар ма еді?! Бұл фильмді біз ұзақ аңсадық. ХХ ғасырдың басындағы корифейлер аңсаған дүние бұл. Әміре тағдыры қаншама жыл айтылмай келді, зерттелмей қалды. Ән атасы Әміре 1926 жылдан бастап, сол кездегі астанамыз – Қызылорда қаласында шаңырақ көтерген ұлт театрының директоры Дінше Әділовтің қолымен берілген бұйрық бойынша осы театрдың бірінші артисі болып, жұмысқа қабылданады. 1934 жылы 6 қараша күні Алматы қаласында дүниеден өтті. Кезінде Темірбек Жүргенов театр ауласында Әміреге ескерткіш қою туралы бұйрық береді. Түрлі себептерге байланысты әншінің мүсіні қойылған жоқ. Одан кейін де ескерткіш-мүсін орнату туралы әрекет жасалды. Бұл – 1974 жыл болатын. Ескерткіш-мүсіннің авторы – Татьяна Андрющенко еді. Өкініштісі – ол ескерткіш де орнатылмады. Сондықтан елу жылдан астам аты-жөнін айтуға қорыққан тұлғамыз өмірге кинотуынды болып, қайта оралып жатса, неге қуанбасқа?!
– Санжар-Әміре бейнесін қалай қабылдадыңыз?
– Санжар Мәдиев өз рөлін жоғары деңгейде алып шықты. О баста Санжарды басты рөлге таңдауының өз себебі бар. Фильм Лос-Анджелесте түсірілді. Оған ағылшын тілін білетін актер бекітілуі тиіс болды. Санжар – ағылшын, орыс, қазақ тілін жетік меңгерген жігіт. Актердің маңдайы жазық. Әміренің де маңдайы жазық кісі. Келбеті ұқсамаса, режиссер таңдамас еді. Әміренің әндерін Сержан Мұсайын шебер орындап шыққан. Әміренің де, Сержанның да дауысы – драмалық тенор. Сол үшін бір-біріне сәйкесіп тұр. Режиссердің кереметтігі – «Балқадиша» әні орындалған кезде симфониялық оркестр қосылып кетеді. Нағыз қазақтың сары даласын көрсетеді. Бір-бірімен астасып жатыр. Музыканы керемет көркемдейді екен. 2016 жылы «Амре в Париже» кітабын шығардым. Сол кітаптың демеушісі – Әлидар Өтемұратов. Кітап жарыққа шыққаннан кейін үш күн ішінде таралып кетті. Әлидар өте білімді, ақылды жігіт екен. Әнші Әміренің өмірін оқып, танысып, «кино түсірсем» деп қызығып, өз мақсатына жетті. Әміредей тұлғаны жарыққа шығарғаны үшін алғысымды айтамын. Әлі де талай қазақтың тұлғалары туралы фильм түсіреміз деп отыр. Ниетіне жетсін! Әміре туралы фильм түсіруге тапсырыс берген Мәдениет және спорт министрлігіне, министр Арыстанбек Мұхамедиұлына да ризашылығым шексіз. Әміре – халқына қайта оралды. Аллаға шүкіршілік жасаймын. Кинотуындының ғұмыры ұзақ болғай!
Гүлзина БЕКТАС